2023-05-22 05:30Pressmeddelande

Även Motorhistoriska dagen firas den 6 juni!

Torpa Bystuga & Omnibus i Ljungby avnn under fjolårets firande utmärkelsen Årets backspegel.Entusiasterna bakom Torpa Bystuga & Omnibus i Ljungby sammanfattar sin verksamhet: att visa upp motordrivna enheter. Och det var precis vad de gjorde på Motorhistoriska dagen den 6 juni 2022. Deras firande resulterade i utmärkelsen Årets backspegel.

Motorhistoriska dagen firas traditionsenligt på nationaldagen, den 6 juni – över hela landet! Fem av dessa motorhistoriska folkfester har dessutom möjlighet att vinna arrangörstävlingen Kultur på väg: närmare bestämt den i Bjäred, Filipstad, Nyköping, Piteå och Åtvidaberg.

Tisdagen den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas Motorhistoriska dagen. Runt om i landet kommer därför ovanligt många historiska fordon att synas på vägarna i samband med alla evenemang. Men även på grund av enskilt firande.

Fem av Motorhistoriska dagens evenemang är värda extra uppmärksamhet då de är finalister i årets Kultur på väg, Motorhistoriska Riksförbundets och Nostalgia Magazines arrangörstävling. På Borgeby slott i Bjäred och hos Östra Värmlands Motorhistoriker i Filipstad förvandlas tisdagsträffarna denna dag därför till en supertisdagsträff för historiska fordon. Och hos Automobilsällskapet i Nyköping går anrika Gästabudsrundan av stapeln med start på Nynäs slott och målgång i Skavsta. En trevlig runda med sina fordon runt byarna gör även Piteågänget i Norrlands Motorhistorikers Skelleftesektion. Åtvidabergs motorklubb samlar istället fordonen i folkparken under eftermiddagen och bjuder in till en härlig nostalgi- och entusiastdag.

– Ej att förglömma en massa firanden till över hela landet, säger Malin Erlfeldt, kulturarvsansvarig på Motorhistoriska Riksförbundet och välkomnar hela Sverige att delta den 6 juni, med eller utan ett historiskt fordon! Motorhistoriska dagen firas även via MHRFs Facebooksida under hashtagsen #motorhistoriskadagen, #6juni och #mhrf.

Närmsta motorhistoriska folkfest finns att hitta via mhrf.se/6juni. Via denna sida kan man även skriva ut fordonsskyltar till sitt historiska fordon och läsa mer om firandet samt om årets Kultur på väg-finalister.

Mer om Kultur på väg-finalisternas evenemang finns att läsa här: https://mhrf.se/nyheter/kultur-pa-vag-finalisterna-2023-utvalda/