2024-05-14 09:30Pressmeddelande

Fem Motorhistoriska dagen-firanden får extra uppmärksamhet!

Motorhistoriska dagen-affisch för 2024. Bilden visar fjolårets vinnarevenemang i samband med Automobilsällskapet i Nyköpings firande.Motorhistoriska dagen-affisch för 2024.

Motorhistoriska dagen firas traditionsenligt på nationaldagen, den 6 juni – över hela landet! Fem av dessa motorhistoriska folkfester har dessutom möjlighet att vinna arrangörstävlingen Kultur på väg, närmare bestämt de i Bjursås, Bjärnum, Färjestaden, Linköping och Norrtälje!

Torsdagen den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas Motorhistoriska dagen. Runt om i landet kommer därför ovanligt många historiska fordon att synas på vägarna i samband med alla evenemang. Men även på grund av enskilt firande.

Fem av Motorhistoriska dagens evenemang är värda extra uppmärksamhet då de är finalister i årets Kultur på väg, Motorhistoriska Riksförbundets och Nostalgia Magazines arrangörstävling:

• Dalarnes Automobil Klubb firar Motorhistorska dagen på Dössberget i Bjursås, en av Dalarnas finast belägna hembygdsgårdar som dessutom har ett fordonsmuseum.
  • Nordskånes fordonsveteraner firar traditionellt med sin stora och populära fordonsträff vid Åke Karlssons bilverkstad i Bjärnum.

• Kalmar-Ölands fordonshistoriker firar 50 år och slår på stora trumman i Färjestaden med sitt klassiska rally Solvändan som även är säsongsstart för deras hamnträffar och flera andra aktiviteter.
  • Flygvapenmuseum i Linköping arrangerar en motordag som spänner brett över det rörliga kulturarvet, med fordonsträff, utställningar, överflygning, underhållning och mycket mer.
  • Mopedrenovering.se bjuder in alla mopedentusiaster till uppskattade Roslagsrundan, ett mopedrally i Norrtälje med två rundor av olika längd att välja mellan.

– Utöver dessa blir det liksom tidigare år en massa firanden över hela landet, säger Malin Erlfeldt, sakkunnig inom kulturarvsfrågor på Motorhistoriska Riksförbundet, och välkomnar hela Sverige att delta den 6 juni, med eller utan ett historiskt fordon!

Motorhistoriska dagen firas även via MHRFs Facebooksida under hashtagsen #motorhistoriskadagen, #6juni och #mhrf.

Motorhistoriska dagen firas över hela landet

Närmsta motorhistoriska folkfest finns att hitta via mhrf.se/6juni. Via denna sida kan man även skriva ut fordonsskyltar till sitt historiska fordon och läsa mer om firandet samt om årets Kultur på väg-finalister.

Mer om Kultur på väg-finalisternas evenemang finns att läsa här: https://mhrf.se/nyheter/fem-motorhistoriska-dagen-firanden-far-extra-uppmarksamhet/