2024-03-07 22:13Pressmeddelande

Kvinnor är en viktig del av den fordonshistoriska rörelsen!

Även i år delar MHRF ut sin jubileumsbok till kvinnor mellan kl.13.00 och 16.00, extra kul om ni kommer med ert fordon! Adress? Stenkilsgatan 5 i Hägersten.I fjol delade MHRF ut sin jubileumsbok till kvinnor som besökte kansliet på Internationella kvinnodagen. Havanna Schüsseleder var en av besökarna. Även i år delar vi ut böcker mellan kl.13.00 och 16.00, extra kul om ni kommer med ert fordon!

I samband med firandet av internationella kvinnodagen den 8 mars vill Motorhistoriska Riksförbundet lyfta alla kvinnor som bidrar till det rullande kulturarvet! Här är deras bidrag i siffror.

Kvinnor tar en allt större plats i den fordonshistoriska rörelsen. Av totalt 195 108 motorcyklar tillverkade till och med 1994 ägs 13 570 av kvinnor. Och av totalt 686 545 personbilar tillverkade till och med 1994 ägs 89 147 av kvinnor. Källa: Transportstyrelsen 2022.

Ökat intresse bland unga tjejer

Även inom den Motorhistoriska Riksförbundet engagerar sig allt fler i rörelsen. Förbundet uppmärksammar det ökade fordonsintresset bland unga tjejer.

– Motorhistoriska Riksförbundet hoppas att även dagens motorintresserade ungdomar kommer att bli en del av den fordonshistoriska rörelsen, säger MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg. Det är ju de som ska framföra gårdagens fordon på morgondagens vägar!

Läs mer här: https://mhrf.se/nyheter/kvinnor-ar-en-viktig-del-av-den-fordonshistoriska-rorelsen/