2021-06-18 12:48Pressmeddelande

Motorhistoriska dagen-firande i Umeå gillades mest!

Umeå, Motorhistoriska dagen 6 juni 2021. Fotograf: Cege Lillieroth.Motorhistoriska dagen 6 juni 2021, Cityrundan arrangerat av Umeå Veteranbilsällskap i samarbete med Umeå Cruising och Pop & Rock 103.0. Fotograf: Cege Lillieroth.

Tio firanden har gillats fram på Facebook-sidan Motorhistoriska dagen 2021, allra mest ett i Västerbotten och ett i Härjedalen. Och så delades ett specialpris ut till ett firande i Uppland!

Det har vält in med firanden från hela landet till Facebook-sidan Motorhistoriska dagen 2021. Även om själva dagen som det rullande kulturarvet traditionsenligt firas är den 6 juni har man kunnat lägga in sitt coronaanpassade firande fram till och med den 9 juni. Och lika länge kunde gilla-knappen till respektive inlägg tryckas på av alla som besökte sidan.

Flest "tummen upp" när tävlingen var avsluted fick Cege Lilieroths foton från Cityrundan som gick av stapeln på Motorhistoriska dagen den 6 juni. Rundan arrangerades av Umeå Veteranbilsällskap i samarbete med Umeå Cruising och Pop & Rock 103.0. På andra plats kom Sonia Proos foton, tagna när delar av Härjulfs Cruisers firade dagen genom att åka runt till byar i Härjedalen.

Ett urval av foton från alla tio vinnare finns samlade här: https://mhrf.se/vinnarna_kultur_pa_vag_2021

Även ett specialpris delades ut av juryn till Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar för arrangemanget vid Upsala-Lenna Jernväg (Lennakatten) i Almunge den 6 juni. Motiveringen lyder:
Museijärnvägens arrangemang får juryns specialpris för sitt fina uppmärksammande av Motorhistoriska dagen och mötet mellan olika delar av vårt rörliga kulturarv.

Juryn består av Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine som ligger bakom arrangörstävlingen Kultur på väg. Samtliga vinnare fick var sin prenumeration av Nostalgia Magazine samt var sitt exemplar av jubileumsboken Vägval under 50 år för Motorhistoriska Riksförbundet.