2022-05-30 04:10Pressmeddelande

Motorhistoriska dagen firas den 6 juni!

Bilden, tagen av Ellen Stensrud Forslund, visar Gammelbilens Vänner i
Värmlands firande av Motorhistoriska dagen 2021.Motorhistoriska dagen-affisch för 2022.

Motorhistoriska dagen firas traditionsenligt på nationaldagen, den 6 juni. Tillsammans igen – över hela landet! Fem av dessa motorhistoriska folkfester har dessutom möjlighet att vinna arrangörstävlingen Kultur på väg: närmare bestämt den i Arvika, Askersund, Emmaboda, Hackås och Ljungby.

Måndagen den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas Motorhistoriska dagen. Runt om i landet kommer därför ovanligt många historiska fordon att synas på vägarna i samband med alla evenemang. Men även på grund av enskilt firande.

Fem av Motorhistoriska dagens evenemang är värda extra uppmärksamhet då de är finalister i årets Kultur på väg, Motorhistoriska Riksförbundets och Nostalgia Magazins arrangörstävling. I Arvika blir det till och med extra polispådrag när fordonsmuseet visar upp polisfordon från 1939 och fram till våra dagar! I Askersund utlovas en trevlig tur från hamnen till Olshammarsgården och även i Emmaboda blir det sjöutsikt, men där över ER-sjön. I Hackås vankas underhållning och Peoples Choice och i Torpa byastuga i Ljungby blir det premiärtitt på en nästan färdigrenoverade Skvader, en rullande blandning av buss och lastbil.

Alla kan vara med och fira Motorhistoriska dagen – med eller utan ett historiskt fordon;

– Motorhistoriska dagen är en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet, sammanfattar MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg. Det är då, bland andra, våra 200 klubbar med sina över 100 000 medlemmar ger nationaldagen extra glans genom att hålla ett rikstäckande öppet hus till detta rullande museum som inte bara visar vårt kulturhistoriska arv, utan även vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition.

Facebooksidan Motorhistoriska dagen 2022, där årets firande samlas, är redan öppen för alla som vill dela med sig av sina förberedelser inför den 6 juni. Stoppdatum, för den som vill dela med sig av sitt firande där är den 9 juni – allt under hashtagen #motorhistoriskadagen2022!

Läs mer om årets firande, tävling och finalister
på mhrf.se/finalister_kultur_pa_vag_2022. Via denna sida kan man även skriva ut fordonsskyltar till sitt historiska fordon.

Kurt Sjöberg
Förbundsordförande MHRF