Evenemang utan möten – går det? Kurt Sjöberg, förbundsordförande på Motorhistoriska Riksförbundet svarar inte bara ja, utan hoppas att fler arrangeras.
Vi går mot ljusare tider vilket innebär att åksäsongen närmar sig. Tyvärr råder ännu pandemi med tillhörande restriktioner. Men det finns lösningar.
– Det går att hålla – och delta – i evenemang utan att mötas, något som ett flertal av Motorhistoriska Riksförbundets klubbar visat, förklarar MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg.
Ett exempel är Motorhistoriska Sällskapets webrallyn. Det senaste hölls mellan den 1 och 20 september och kördes på 13 platser runtom i landet.
– Imponerande 69 lag deltog med sammanlagt drygt 170 personer, säger Kurt Sjöberg. För att inte tala om hur många utomstående som gladdes längs vägarna!
Det går förstås även att hitta på roliga saker lokalt. Som Dalarnes Automobilklubb. En medlems digitala tipspromenad resulterade i idén att lägga ett digitalt rally runt Siljan i somras. När sedan inte heller klubbens traditionella Långkalsongrallyt gick att genomföra i vintras var det dags igen, om än bara under en dag.
– Succé, sammanfattar MHRFs förbundsordförande. Fördelen med digitala rallyn, utöver att det inte kostar något, är att man kan ha olika startplatser, men ändå samma kontroller som smidigt besvaras via QR-koder.
Ett aktuellt exempel är Blekinge Classic Car Club som håller ett just nu som pågår under hela april. Nästa hålls under hela maj.
– Och så är ett planerat i samband med Motorhistoriska dagen den 6 juni, avslöjar Kurt Sjöberg som hoppas att fler låter sig inspireras av denna digitala – och smittfria – evenemangsform i samband med årets firande
Läs mer om MHRF och klubbarnas digitala evenemang på mhrf.se/efter_morkret.
För gårdagens fordon på morgondagens vägar. Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar över 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan användas, bevaras och utvecklas.