2019-09-14 05:00Pressmeddelande

Tre vänner från Trelleborg vinner årets Kultur på väg

Den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas traditionsenligt Motorhistoriska Dagen med historiska fordon som visas upp på träffar över hela landet. Fem av dessa utsågs till finalister i arrangörstävlingen Kultur på väg. Årets första pris gick till tre vänner som arrangerade en motorshow i Trelleborg – för elfte året i rad!

Motorhistoriska dagen firades även i år på närmare ett hundratal platser över hela landet. Bland dessa Norberg, Falkenberg, Stenstorp, Visby och Trelleborg, årets finalister i arrangörstävlingen Kultur på väg som anordnas av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine (FABAS) med anknytning till Motorhistoriska dagen. Årets vinnare är de tre kompisarna från MHK Skåne – Anders Pålsson, Alf Påhlsson och Per-Eric Sandell – som sedan 2008 helt ideellt genomfört en motorshow i Trelleborg, utan några avgifter från varken deltagare eller publik.

Juryns motivering lyder:
”För ett hängivet ideellt engagemang av tre eldsjälar som genomför ett komplett evenemang och gör Motorhistoriska dagen till en folkfest, där alla besökare kan få sin dos av just det de är intresserade av inom motorområdet.”

– Jag blir ganska tagen här, säger en överraskad Anders Pålsson när han får veta att han och vännernas evenemang utsetts till vinnare.

Bakgrunden till träffen är att de vill ordna något trevligt för Trelleborgarna, något vännerna gjort med råge. Deras årliga motorshow, som under senare år hållits i samband med Motorhistoriska dagen, har vuxit till att bli det näst största publikevenemanget i Trelleborg med 250 utställande fordon mitt i stan med minst 3 000 besökare! Som tur är har de tre vännerna fått hjälp av funktionärer.
– Utan deras ideella engagemang hade vi inte kunnat genomföra dessa träffar, betonar Anders Pålsson som vill lyfta alla funktionärer från Trelleborgs Motorklubb.

Läs mer om årets vinnare och övriga finalister (Stenstorp, Falkenberg, Norberg och Visby)  här (https://mhrf.se/vinnaren_kultur_pa_vag_2019

Från vänster: Per-Eric Sandell, Anders Anderholm (Trelleborgs Motorklubb), Anders Pålsson, Lars Mattsson (ordförande i Trelleborgs Motorklubb) och Alf Påhlsson. Fotograf: Bo Porshed/FABAS

Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information.