2023-06-16 07:00Pressmeddelande

Årets Kultur på väg-pris går till Nyköping

Två, fyra eller sex hjul? Oavsett antal är var alla historiska fordon välkomna till Nyköping.Ett rullande kulturarvsekipage bestående av en Buick Century från 1956 och en matchande Crescentmoped deltog på Gästabudsrundan i samband med firandet av Motorhistoriska dagen den 6 juni i Nyköping. Foto: Mats Juler.

I Nyköping hölls vinnarevenemanget av arrangörstävlingen Kultur på väg i samband med Motorhistoriska dagen 2023.

Motorhistoriska dagen firades traditionsenligt på nationaldagen, den 6 juni – över hela landet! Fem motorhistoriska folkfester fick extra uppmärksamhet som finalister i årets Kultur på väg, Motorhistoriska Riksförbundets och Nostalgia Magazines arrangörstävling. Årets vinnararrangemang hölls i Nyköping. De andra hölls i Bjärred, Filipstad, Piteå och Åtvidaberg.

Gästabudsrundan i Nyköping är Årets Kultur på väg

En enhällig jury valde Gästabudsrundan som årets evenemang i Kultur på väg, arrangörstävlingen som anordnas av Motorhistoriska Riksförbundet i samarbete med Nostalgia Magazine. Arrangör är Automobilsällskapet i Nyköping.

Juryns motivering lyder:

För ett mycket välarrangerat evenemang där deltagarna bjöds på såväl kluriga frågor och manöverprov som en historielektion längs vackra vägar i en stark fordonshistorisk gemenskap.

Borgeby slott, Bjärred – Årets dragkrok

Juryns motivering lyder:

För en sällan skådad uppslutning av fordon i en historisk miljö där besökarna under en hel dag kunde ta del av det fordonshistoriska kulturarvet.

Östra Värmlands Motorhistoriker, Filipstad – Årets backspegel

Juryns motivering lyder:

För att ha etablerat den mångåriga traditionen på Lilltorget med det fordonshistoriska kulturarvet som en naturlig del i Filipstads nationaldagsfirande.

Piteå – diplom
Årets ena diplom går till Norrlands Motorhistorikers Skellefteåsektion, Piteågänget, för deras trevliga runda i byarna på Motorhistoriska dagen.
Åtvidaberg – diplom
Årets andra diplom går till Nostalgidagen i Åtvidaberg med Åtvidabergs motorklubb som lockade entusiaster i alla åldrar.

Läs mer om Motorhistoriska dagen och arrangörstävlingen Kultur på väg samt om årets vinnare på mhrf.se!