2021-10-11 12:18Pressmeddelande

Scandinavian Design & USA med fokus på bilar

Foto: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv/MHRF ur Jan Melins samlingar (fotograf okänd).Det är inte första gången amerikanare blänkt i höstsolen utanför Nationalmuseum. Här en Buick från 1949. Foto: Från Svenskt Motorhistoriskt Arkiv/MHRF ur Jan Melins samlingar (fotograf okänd).

I utställningen Scandinavian Design & USA på Nationalmuseum i Stockholm undersöks hur idéer från Norden påverkat amerikansk design och omvänt, hur influenser från USA har påverkat nordisk design. Bilens betydelse i designhistorian uppmärksammas med hjälp av bland andra Motorhistoriska Riksförbundet söndagen den 17 oktober.

Går du i gång på fenor och kromtyngda dollargrin? Eller är du bara nyfiken på amerikansk bildesign och hur så kallad american styling inspirerade den nordiska? Besök Nationalmuseum nu på söndag och ta del av intressanta föredrag av hur bilindustrin påverkade och påverkades på var sin sida av Atlanten. Redan på Strömkajen möts du av flera amerikanska skönheter – och en svensk – som blänker i kapp i höstsolen. Ta del av linjerna och formerna genom att teckna bilkroki på plats! Föredrar du att måla med akvarell rekommenderas ett besök i ateljén.

Söndagens program är ett samarrangemang mellan Nationalmuseum och Motorhistoriska Riksförbundet och deras medlemsföreningar samt Bobo Ericzén, programledare för TV-serien Biltokig. Besöket har något för hela familjen! Så även i restaurangens meny som även den har en amerikansk flirt.

Fri entré till programverksamheten. Entrébiljett krävs till utställningen. För detaljerat program besök www.nationalmuseum.se.

Hållpunkter söndagen den 17 oktober

Fem bilar på kajen

• Kl. 11.00–15.00: Strömlinjeformade bilskönheter från förr.
    Fem välvårdade veteranbilar från USA och Sverige visas upp på kajen utanför Nationalmuseum. Ett arrangemang samordnat av Motorhistoriska Riksförbundet och deras medlemsföreningar.

Bilkroki
 – teckna bilarna på kajen

• Kl. 12.00–15.00: Bilkroki – upptäck bildesign och detaljer genom att teckna.
    Lekfulla teckningsövningar för alla med handledning av konstpedagog ute på kajen nära de välvårdade veteranbilarna. Drop-in i mån av plats. Tips: delta, teckna och dela med dig så får du en entrébiljett till utställningen!

Föreläsningar i Södra ljusgården:

• Kl. 13.00–13.20: Introduktion till utställningen Scandinavian Design & USA
    Helena Kåberg, intendent på Nationalmuseum och kurator för utställningen Scandinavian Design & USA, presenterar utställningen. Hon berättar om hur människor, möten och idéer har utbytts och format föremål och livsmiljö, allt från läppstift till lokomotiv och bilar. Vad var begreppen american styling och när kom det till Norden?

• 13.30–13.50: Marknadskrafter, strömlinjeform och säkerhetsbälten – om bilindustri i Sverige och USA.
    Per Dahl, Arkivansvarig på Svenskt Motorhistoriskt Arkiv vid Motorhistoriska Riksförbundet berättar om hur utbytet mellan Sverige och USA påverkat utseende och funktion i våra bilar. Den amerikanska bilindustrin var under 1900-talet tidvis dominerande på den svenska marknaden. Fordon, design och teknik överfördes hit i stor skala. Samtidigt gick viktiga influenser åt andra hållet, både på personnivå och genom avgörande innovationer.

• Kl. 14.00–14.20: Historiska fordon som designmässigt attraktiva kulturföremål.
    Kurt Sjöberg, förbundsordförande vid Motorhistoriska Riksförbundet, berättar om bilar som en del av vårt kulturarv. Designhistorien innehåller både historiska fordon och antika möbler. Ändå ser vi hur olika slags kulturföremål hanteras på skilda sätt beroende på när de har skapats, hur de använts och bevarats. Intresset för historiska fordon har sedan 1950-talet utvecklats till en folkrörelse där teknik och design i hög grad står i fokus.

• Kl. 14.30–15.00: Svenskarna och deras kärlek till amerikanska bilar och amerikansk popkultur.
    Bobo Ericzén, är journalist och filmare som sedan 2006 gör TV-programmet Biltokig för SVT. I Sverige finns ett stort intresse för äldre amerikanska bilar och i sina tv-program har han mött, intervjuat och filmar såväl fantastiska bilar som de människor som med passion och kunskap vårdar, visar och kör bilarna från förr. Under de 30 år Bobo Ericzén producerat dokumentärer har han också stött på den svenska kärleken till amerikansk popkultur i de hundratals intervjuer han gjort med musiker och konstnärer.

Familjesöndag i ateljéerna på entréplan

• Kl. 13.00–16.00: Färgexperiment med akvarell.
    Kan vatten styras och färg tämjas? I ateljén utforskar vi vattnets och akvarellfärgens möjligheter och begränsningar på stora och små papper. Till vår hjälp har vi penslar, svamp, sprayflaskor och pipetter. För vem? Barn och vuxna tillsammans. Ateljépassen passar för barn från 4 år. Drop in i mån av plats.