Ett förslag från EU om hur uttjänta fordon ska hanteras oroar många fordonsägare. Politikerna säger sig förstå den oron, men agerar inte därefter menar Nätverk på gemensam väg som representerar över 800 000 personer och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare. Att ELV-frågan engagerar visar de över 30 000 namnunderskrifterna som nätverket samlat i en protest nyligen.
– Att döma av kommentarsfälten på sociala medier rörande ELV är oron – och ilskan – påtaglig, säger Jan Tägt, sakkunnig inom fordon- och regelverksfrågor på Motorhistoriska Riksförbundet samt talesperson för Nätverk på gemensam väg. Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Konsekvenserna är en ökad administration, tillkommande utgifter och risken att fordonet du avser att behålla klassas som ett ELV.
Syftet med förslaget är enligt nätverket gott och något som nätverket ställer sig bakom: ökad återvinning och återanvändning av material och komponenter från fordon. Men förslaget – om det implementeras – innehåller också delar som leder till skyndsam och obligatorisk skrotning av privatägda fordon, om dessa bedöms som ett ELV (End-of-life vehicle). Detta utan hänsyn till fordonets livslängd och ägarens avsikter med sitt fordon.
Förutom att vara ett hot mot det rullande kulturarvet, fordonsbyggare och motorsporten, riskerar förslaget därmed att hårt drabba alla de som av olika skäl själva underhåller, reparerar eller renoverar ett äldre bruksfordon.
Många politiker och tjänstemän försäkrar att syftet med förslaget inte är att komma åt privatägda fordon som ägaren vill behålla.
– Det stämmer säkert, men tyvärr är det inte så förslaget är utformat då det åsidosätter äganderätten, betonar Jan Tägt.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari svarade den 20 december 2023 på en interpellation i riksdagen med att: regeringen vill se en balans mellan ett effektivt miljöskydd, administrativ börda, näringslivets konkurrenskraft och ett beaktande av fordonsägarnas intressen.
De medlemmar som representeras av Nätverk på gemensam väg och de över 30 000 som skrivit på en namninsamling i frågan känner inte att regeringen beaktar deras intresse, eller tar hänsyn till den administrativa bördan förslaget innebär.
Fordon får inte förvaras på ett miljöskadligt sätt och de får inte användas i trafik utan godkänd kontrollbesiktning. Utöver det bör det vara upp till ägaren vad som ska ske med fordonet, det finns en grundlagsskyddad äganderätt som borde försäkra det, menar Nätverk på gemensam väg.
En fråga till justitieminister Gunnar Strömmer om hur äganderätten ska försvaras, besvarades i januari 2025 av Klimat- och näringslivsdepartementet med att de svenska grundlagarna och annan nationell lagstiftning är något som tas stor hänsyn till även i utarbetandet av de svenska ståndpunkterna i förhandlingen om den föreslagna ELV-förordningen. Dessutom intygade samtliga svenska regeringspartier, inklusive Sverigedemokraterna, inför EU-valet sommaren 2024 att fordonshobbyn måste skyddas, och flera betonade vikten av skydda äganderätten. Även oppositionen var tydlig, till och med Miljöpartiet sade sig noggrant granska detaljerna i förslaget så det inte drabbar dem med fordon som hobbyintresse.
– Det är vackra ord som uppskattas, men trots det kvarstår hoten mot fordonsägares rätt till privat egendom i förslaget, säger Nätverk på gemensam vägs talesperson. De medlemmar som nätverket representerar kräver nu när EU-förslaget börjar närma sig ett beslut, att våra folkvalda faktiskt också agerar i frågan! Äganderätten måste skyddas och fordonsägaren själv få avgöra om dennes fordon ska skrotas eller inte.
American Car Club Sweden (ACCS)
Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)
Riksförbundet M Sverige
Svenska Bilsportförbundet (SBF)
Svenska Motorsportförbundet (Svemo)
Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)
Sveriges Motorcyklister (SMC)
Swedish Street Rod Association (SSRA)
Teknisk Support till Amatörbyggare (TESTA)
För gårdagens fordon på morgondagens vägar. Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar över 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan användas, bevaras och utvecklas.