Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”End-of Life Vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.
Nu vill den samlade fordonsrörelsen förbättra förslaget med stöd av en namninsamling.
Förslaget från EU-kommissionen kan leda till att ditt fordon vid försäljning eller export bedöms som avfall. Kommissionen förslår bindande och indikativa kriterier som ska avgöra ditt fordons fortsatta öde. Oavsett utfallet kan du drabbas av kostnader för den expert som ska bedöma om ditt fordon är begagnat eller avfall. Med förslaget kommer det också ta längre tid att genomföra ett ägarbyte. Initialt omfattas personbilar och lätta lastbilar men succesivt ska även att tunga lastbilar, bussar, släpvagnar och motorcyklar omfattas.
Kommissionens förslag är i grunden nödvändigt. Det syftar bland annat till att stärka den inre marknaden, öka användningen av återvunnet material i produktion av nya fordon, öka antalet insamlade fordon, öka kvantiteten och kvaliteten och värdet av återanvändning och återvinning och ställer krav på fordonens design för att underlätta demontering.
Föreslaget är dock i direkt konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen. Konsekvensen kan bli att du mot din vilja fråntas ditt fordon utan ersättning.
Med avfall avses i EU:s direktiv om avfall: “waste’ means any substance or object which the holder discards or intends or is required to discard;”. Det är således i dag du som äger beslutet när varje ämne eller föremål som du innehar blir avfall om det inte föreligger en skyldighet att kassera det.
Skyldigheten är i dag väl reglerad i Sverige. Den framgår av bland annat miljöbalken, plan och bygglagen och lag om flyttning av fordon i vissa fall. Genom lagarna kan den som förvarar eller hanterar fordon på ett olämpligt sätt åläggas att vidta en åtgärd.
Vi har även lagar som reglerar registrering och kontroll av fordon, transport av avfall, bilskrotning och försäljning. Kommissionens förslag innebär flera dubbelreglingar som förutom konflikten ovan väsentligt ökar den administrativa och ekonomiska bördan för enskilda, företagare och myndigheter.
Den befintliga svenska regleringen är fullt tillräcklig och därför bör kommissionens förslag bland annat om särskild reglering vid försäljning och köp av fordon revideras enligt Nätverk på gemensam väg.
Nätverk på gemensam väg har sedan förslaget presenterades sommaren 2023 återkommande tagit upp frågan med de svenska politikerna. Dessa har tagit till sig av nätverkets förslag på förbättringar. Regeringskansliet har i viss utsträckning fått in lättnader i de pågående förhandlingarna. Men det finns stora hinder kvar när förslaget fortsatt ska behandlas vidare av rådet och Europaparlamentet. Nätverket för en fortsatt dialog med partierna, riksdag, regering och de svenska parlamentarikerna. För att göra Sveriges röst hörd inleder Nätverket en namninsamling för att få till stånd förbättringar av förslaget som tar hänsyn till Sveriges alla fordonsägare behov och intressen.
Länk till namninsamlingen: msverige.se/elv
I Nätverk på gemensam väg som tillsammans representerar över 800 000 medlemmar ingår: American Car Club Sweden, Motorhistoriska Riksförbundet, Riksförbundet M Sverige, Svenska Bilsportförbundet, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, Sveriges Motorcyklister, Svenska Motorsportförbundet, Swedish Street Rod Association och Teknisk support till amatörbyggare.
Nätverkets syfte är att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon. Nätverket samlar tillsammans 810 000 medlemmar och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare. Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbetar för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.
För gårdagens fordon på morgondagens vägar. Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar över 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan användas, bevaras och utvecklas.