2020-10-12 10:54Pressmeddelande

Fordonsklubbarnas tur att engagera sig

MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg. Fotograf: Therése Särnbäck.MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg. Fotograf: Therése Särnbäck.

En världsomspännande undersökning har gått ut i höst till alla ägare av historiska fordon. Nu är det klubbarnas tur att svara. Även de som inte är anslutna till MHRF.

FIVA, världsorganisationen för den fordonshistoriska rörelsen, har under hösten gått ut med en enkät som genomförs i över 70 länder på 15 språk genom deras nationella medlemsorganisationer, däribland Motorhistoriska Riksförbundet för Sverige. Syftet är att skapa en bra bild av fordonsägarnas synpunkter och hur de använder sina historiska fordon.

– Sveriges fordonsägare ligger på topp när det gäller att svara på enkäten och nu är det dags även för fordonsklubbarna att engagera sig, säger MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg som påminner om att det viktigt att så många som möjligt deltar då den fordonshistoriska rörelsen är en av Sveriges största folkrörelser. Därför är det viktigt att även så många klubbar som möjligt svarar för att visa upp storleken och bredden på den svenska fordonshobbyn!

MHRF består av 200 klubbar som tillsammans företräder över 100 000 medlemmar. Det är en stor del av Sverige, men inte hela. Att så många som möjligt deltar kan vara avgörande för den fordonshistoriska rörelsen.

– Det kommer ständigt nya regler som riskerar att begränsa användandet av våra historiska fordon varför vi för en kontinuerlig dialog med både myndigheter och folkvalda, förklarar MHRFs förbundsordförande. Därför är det viktigt med ett högt deltagande på alla plan för att få ett så bra underlag som möjligt inför dessa samtal för att gårdagens fordon även fortsättningsvis ska få framföras på framtidens vägar.

Samtliga FIVA-enkäter finns att tillgå via mhrf.se/fiva_enkat_2020. Den ena riktar sig till ägare av fordon som är 20 år och äldre och kan besvaras till och med den 31 oktober. Den andra, den som riktar sig till klubbarna, kan besvaras fram till den 9 november.

– Båda enkäter tar högst en kvart att svara på, hälsar Kurt Sjöberg som svarat på bägge, dels som ägare till flera historiska fordon, bland annat en Packard Super Eight 1940 års modell, och dels i egenskap av styrelseledamot i Automobilhistoriska Klubben.