2020-09-17 04:55Pressmeddelande

Sverige på topp 5 i internationell enkät om historiska fordon

Den internationella rörelsen för historiska fordon FIVA genomför under hösten en världsomspännande enkät.FIVA 2020 Socio-economic survey

Många av Sveriges ägare av historiska fordon har svarat på FIVAs världsomspännande enkät, men långt ifrån alla. Sista dagen att delta är den 31 oktober.

FIVA, världsorganisationen för den fordonshistoriska rörelsen genomför under hösten en enkät som riktar sig till både ägare och entusiaster av historiska fordon (oldtimers 30 år eller äldre) och yngre fordon (youngtimers mellan 20 och 30 år). Den genomförs i 71 länder på 15 språk genom FIVAs nationella medlemsorganisationer, däribland Motorhistoriska Riksförbundet för Sverige, och vänder sig till enskilda entusiaster och organisationer som företräder de historiska fordonsägarnas och entusiasternas intressen.
– En liknande undersökning genomfördes 2014 varför denna är av stort intresse för att kunna göra en uppföljning av utvecklingen, förklarar MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg som själv är ledamot i FIVAs Legislation Commission med lagstiftningsfrågor på sitt bord.

För att FIVA – och MHRF – ska få ett så bra underlag som möjligt för att gårdagens fordon även ska få köra på framtidens vägar är det viktigt att så många som möjligt deltar.
– Redan nu ligger vi på en hedrande fjärdeplats om man räknar svar per capita, säger Kurt Sjöberg som ser fram emot att få in långt många fler svar från Sverige. 2014 var det närmare 3 000.

När detta skrivs i mitten av september har enkäten bara varit ute i två veckor och redan har Sverige bidragit med 925 svar före Nederländernas 915. På tredje plats Tyskland med 1 614 svar, Belgien på andra med 4 453 och på topp Frankrike med 5 718 inkomna svar.
– Oavsett om du kör ett äldre eller nyare historiskt fordon – original eller ombyggt –
kommer resultatet av denna enkät ha stor betydelse när vi som företräder den fordonshistoriska rörelsen ska möta beslutsfattarna, betonar MHRFs förbundsordförande.

Läs mer om FIVA-enkätenmhrf.se/fiva_enkat_2020. Att besvara enkäten tar högst 15 minuter. Den som deltar har dessutom chansen att vinna en fin FIVA-klocka!